هوش مصنوعی

نتظارها به پایان رسید و چندی پیش بالاخره از هوش مصنوعی گوگل به نام «گوگل بارد» رونمایی شد.

وقتی صحبت از هوش مصنوعی است، امکان ندارد ردی از «گوگل» در ماجرا پیدا نکنیم. گوگل به عنوان بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین موتور جستجوی اینترنتی، مدت‌هاست با پیش‌بینی تاثیرات هوش مصنوعی در آینده جهان، روی آن سرمایه‌گذاری کرده است.

در چند ماه گذشته اما خبر افزایش سرمایه‌گذاری مایکروسافت در OpenAI که اوایل سال میلادی جاری منتشر شد و پس از ظهور ChatGPT که به عنوان نخستین دستیار هوش مصنوعی در اختیار عموم مردم قرار گرفت، همه نسبت به آینده گوگل ابراز نگرانی کردند. چرا که ChatGPT تقریبا تمام امکانات موتور جستجوی گوگل و نیز سایر موتورهای جستجو را در اختیار داشت و به نظر می‌رسید دستیارهای هوش مصنوعی خیلی زود گوگل را از میدان رقابت به‌در کنند.

اما گوگل هم دست روی دست نگذاشت و با معرفی سایت هوش مصنوعی گوگل، به رقبا نشان داد که قرار نیست میدان را خالی و عرصه را به‌راحتی به دیگران واگذار کند.

پس در ادامه با ما همراه باشید تا هرآن‌چه که درباره هوش مصنوعی گوگل لازم است را بدانید.

هوش مصنوعی گوگل چیست؟

هوش مصنوعی
هوش مصنوعی گوگل

هوش مصنوعی گوگل (Google AI) که قبلاً با نام Google Research شناخته می‌شد، زیرمجموعه‌ای از شرکت گوگل است که در حوزه یادگیری ماشین، یادگیری عمیق، شبکه‌های عصبی، روباتیک، بینایی کامپیوتر و پردازش زبان طبیعی (NLP) فعالیت می‌کند. هوش مصنوعی گوگل رایگان است و به تازگی تمامی زبان‌های دنیا را تخت پوشش قرار داده است. هوش مصنوعی گوگل فارسی نیز در این ابزار برای همه افراد در دسترس است.

هوش مصنوعی چیست؟

یکی از محصولات جدید گوگل که از هوش مصنوعی برای مکالمه بهره می‌برد هوش مصنوعی گوگل bard است که فروردین امسال (۱۴۰۲) رونمایی شد. با اینکه گوگل یکی از پیشگامان فناوری هوش مصنوعی است و برای سال‌ها روی چنین سیستم‌هایی کارکرده؛ اما ربات هوش مصنوعی‌اش (Bard) به اندازه ChatGPT بر سر زبان‌ها نیست؛ به این دلیل که تلاش‌های گوگل در زمینه هوش مصنوعی مولد (generative AI)، بیشتر در آزمایشگاه‌ها انجام شده و به‌تازگی در دسترس عموم قرار گرفته است.

ابزارهای هوش مصنوعی

بارد نیز مانند چت جی پی تی، یک ابزار قدرتمند برای پردازش زبان طبیعی (NLP) است. همین شباهت ظاهری گوگل بارد و چت جی پی تی باعث شده تا بسیاری از کاربران در انتخاب بین آن ها مردد باشند. با این تفاوت بزرگ که هوش مصنوعی گوگل قرار است اطلاعات خود را از دل وب بیرون بکشد.

این ویژگی به این معناست که گوگل بارد نسبت به سایر رقبای خود جواب‌های به‌روزتری به سوالات کاربرانش خواهد داد که مزیت رقابتی بزرگی محسوب می‌شود.

دانلود هوش مصنوعی گوگل

برای استفاده از هوش مصنوعی گوگل کافی است وارد آدرس bard.google.com شوید و از طریف جی میل در آن ثبت نام کنید. بعد از این می‌توانید به صورت رایگان و نامحدود از آن استفاده کنید. هوش مصنوعی گوگل بارد برای اندروید و آیفون در دسترس است.

هوش مصنوعی تغییر صدا

هوش مصنوعی گوگل چه ویژگی‌هایی دارد؟

همانند ChatGPT، صحبت با هوش مصنوعی گوگل نیز مانند صحبت با یک انسان داناست. شما می‌توانید با هوش مصنوعی گوگل مانند یک انسان صحبت کنید و این سرویس به سوالات شما پاسخ دهد و شما را در انجام امور مختلفی مانند آموزش، تولید محتوا، حل مسائل و رفع مشکلات یاری کند.

سرویس هوش مصنوعی گوگل بارد برای شبیه‌سازی مکالمات بین دو انسان طراحی شده است و از ترکیبی از پردازش زبان طبیعی و یادگیری ماشینی استفاده می‌کند تا به سوالاتی که از آن می‌پرسیم، پاسخ‌های واقع‌بینانه و مفیدی ارائه دهد.

هوش مصنوعی گوگل bard توسط نرم‌افزار «زبان گوگل برای برنامه‌های گفتگومحور» (LaMDA) که دوسال پیش از آن رونمایی شد پشتیبانی می‌شود و به نوعی نسخه ساده‌تر LaMDA است که قرار است در طول زمان توانمندتر شود. گوگل بارد مانند ChatGPT، به عنوان یک دستیار هوش مصنوعی در کنار کاربرانش قرار خواهد گرفت.

سوال از هوش مصنوعی گوگل انلاین

گوگل بارد مثل سایر دستیارهای هوش مصنوعی با استفاده از بازخوردهایی که از کاربرانش می‌گیرد، مدام در حال یادگیری و ارتقاء دانش خود است.

علی‌رغم بهره‌گیری این سرویس هوش مصنوعی از امکانات موتور جستجوی گوگل، گوگل توسعه آن را با احتیاط و محافظه‌کاری پیش خواهد برد و تاکید دارد که هوش مصنوعی گوگل بارد قرار نیست به هیچ عنوان جایگزین موتور جستجو شود.

نحوه استفاده از هوش مصنوعی گوگل

نسخه اولیه هوش مصنوعی گوگل bard منحصرا در اختیار کسانی بود که گوشی «گوگل پیکسل» در اختیار داشتند، اما اکنون چت با هوش مصنوعی گوگل برای عموم فراهم شده است. اگر کسی خواهان صحبت با این هوش مصنوعی است، می‌تواند با ثبت آدرس ایمیلش در وب‌سایت گوگل بارد، در صف انتظار برای استفاده از آن قرار بگیرد.

البته برای استفاده از هوش مصنوعی ChatGPT، کافی است اپلیکیشن زیگپ، را دانلود کنید.

برای چت با هوش مصنوعی گوگل بارد باید حتما یک حساب کاربری گوگل داشته باشید و با دریافت ایمیل‌های خبری مربوط به سرویس هوش مصنوعی گوگل نیز موافقت کنید تا گوگل شما را در صف انتظار قرار دهد. مدت انتظار هنوز مشخص نیست، اما اگر گوگل هم سیاست سرویس هوش مصنوعی مایکروسافت Chat Bing را در پیش گرفته باشد، این مدت‌زمان خیلی طولانی نخواهد بود.

گوگل بارد بهتر است یا ChatGPT

گوگل بارد و چت جی پی تی هر دو مدل زبانی بزرگ هستند که توسط گوگل و OpenAI ساخته شده اند. آنها هر دو می توانند متن تولید کنند، زبان ها را ترجمه کنند، انواع مختلف محتوای خلاقانه بنویسند و به سوالات شما به روشی آموزنده پاسخ دهند. با این حال، تفاوت های کلیدی بین این دو مدل وجود دارد.

گوگل بارد روی یک مجموعه داده عظیم از متن و کد آموزش دیده است، در حالی که چت جی پی تی روی یک مجموعه داده عظیم از متن فقط آموزش دیده است. این بدان معناست که گوگل بارد می تواند متنی تولید کند که دقیق تر و آموزنده تر از متنی است که چت جی پی تی تولید می کند. علاوه بر این، صحبت با هوش مصنوعی گوگل می تواند به سوالات شما به روشی جامع تر و آموزنده تر پاسخ دهد، حتی اگر آنها باز، چالش برانگیز یا عجیب باشند.

در مقابل، چت جی پی تی بهتر است در ایجاد فرمت های متنی خلاقانه مختلف از محتوای متنی، مانند شعر، کد، اسکریپت، قطعات موسیقی، ایمیل، نامه و غیره باشد. همچنین می تواند زبان ها را با دقت بیشتری از گوگل بارد ترجمه کند.

در نهایت، بهترین مدل زبانی برای شما به نیازهای خاص شما بستگی دارد. اگر به دنبال یک مدل زبانی هستید که بتواند به سوالات شما به روشی جامع و آموزنده پاسخ دهد، گوگل بارد بهترین گزینه است. اگر به دنبال یک مدل زبانی هستید که بتواند فرمت های متنی خلاقانه مختلف از محتوای متنی تولید کند، چت جی پی تی بهترین گزینه است.

دستیار هوش مصنوعی ایرانی، رایگان و در دسترس

اسفندماه سال گذشته، از اپلیکیشن زیگپ Zigap به عنوان نخستین دستیار هوش مصنوعی فارسی رونمایی شد. زیگپ یک دستیار هوش مصنوعی است که با اتصال به موتور ChatGPT و Dall_E در حال حاضر و بهره‌گیری از سایر موتورهای هوش مصنوعی در آینده نزدیک، می‌خواهد تجربه‌ای آسان و خوشایند از هوش مصنوعی را برای کاربران ایرانی فراهم کند. شاید در آینده استفاده از گوگل بارد بدون نیاز به انتظار به امکانات زیگپ اضافه شود. پس برای با خبر شدن از آخرین تغییرات و خبرها، می‌توانید شبکه‌های اجتماعی ما در  اینستاگرام و تلگرام دنبال کنید.

از آن‌جایی که استفاده از دستیارهای هوش مصنوعی خارجی برای کاربران ایرانی با محدودیت‌ها و مشکلاتی همراه بود، هوش مصنوعی تولید محتوای فارسی زیگپ در قالب اپلیکیشن راه‌اندازی شد تا ایرانیان هم بتوانند لذت مکالمه با هوش مصنوعی را تجربه کنند. زیگپ از زبان‌های انگلیسی و فارسی پشتیبانی می‌کند، علاوه بر این‌ قادر به ارسال پیام صوتی نیز هست.

مطالب از سایت زیگپ


(0 votes)

create ادمین شبکه سنتر today 02/08/05 visibility 47 بازدید

No comments yet
Sending please wait...